آخرین اخبار

خسروی: آن مشت‌ها به صورت من خورد، نه داوران جوان ما

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت:وقتی رضا جوان در فوتبال استان تهران مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد یا میثم حیدری در خرم‌آباد مشت می‌خورد باید بگویم آن مشت ها به صورت من خسروی خورده است.

اشتراک گذاری
04 مهر 1402
کد مطلب : 8052

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، روز گذشته در هفته چهارم لیگ یک مسئولان تیم داماشیان به مثیم حیدری داور مسابقه در دقیقه هفت حمله‌ور شدند و او را مجروح کردند. چند روز پیش نیز استان تهران را در مسابقات استانی یک داور مورد ضرب و جرح قرار گرفت. این اتفاقات تلخ در فوتبال کشور باعث شد که با علی خسروی عضو کمیته داوران و از داوران با سابقه فوتبال کشور گفت‌وگویی انجام بدهیم که صحبت‌های او را در زیر می‌خوانید هرچند خسروی تأکید کرد او به عنوان یک پیشکسوت داوری صحبت می‌کند نه عضو کمیته داوران.

* داور مجروح حق دارد بازی را نیمه‌کاره بگذارد

من به عنوان یک عضو جامعه داوری اتفاقی که در بازی خیبر و داماشیان برای داور رخ داد را به شدت محکوم می‌کنم. مگر می‌‌شود به داور حمله کرد و او را زیر ضرب و لگد گرفت. میثم حیدری داور اهل شهرکرد است که یک داور لیگ برتری ما محسوب می‌شود. داوری است که به آکادمی داوری آسیا هم رفته است و داور بی‌تجربه‌ای نیست. وقتی به داور حمله می‌شود داور حق قانونی‌اش است که بازی را متوقف کند و نیمه کاره بگذارد. تیم‌ها، مربیان و عوامل تیم‌ها به هیچ عنوان حق ندارند با داور اینگونه با خشم و غضب رفتار کنند. داور یک مقام عالی مسابقه است. آندریاس فیلکس داور مشهور سوئیسی وقتی به سمت او یک سکه پرتاب کردند و آن سبکه به سرش خورد بازی را متوقف کرد. تیم‌ها به هیچ عنوان نباید به خود اجازه بدهند که به داور دست‌ درازی کنند و او را مورد ضرب و شتم قرار بدهند.

* حمله به داور بزرگ‌ترین اشتباه است

حتی اگر داور مرتکب اشتباه شود تیم‌ها، مربیان و بازیکنان و عوامل تیم‌ها حق ندارند رفتار زشت و زننده داشته باشند چه برسد به اینکه بخواهند به سمت داور حمله‌ور شوند. کمیته داوران به تمام مسائل رسیدگی می‌کند. ما کمیته آنالیز داریم، ناظر داوری داریم، نماینده فدراسیون داریم، کمیته داوران فیلم مسابقه را بازبینی می‌کند. چگونه است که فرد یا  افرادی به خود اجازه می‌دهند به سمت داور حمله‌ور شوند. داور مقام ارشد مسابقه است و جایگاه بسیار بالایی در فوتبال دارد

* از فوتبال لذت نمی‌بریم 

در مسابقات استان تهران هم همین چند روز پیش رضا جوان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و کارش به پزشکی قانونی و شکایت از حمله‌کنندگان کشیده شد. متأسفم که بگویم جامعه ما به خاطر مشکلاتی که وجود دارد از جمله مشکلات اقتصادی جامعه عصبانی و پرخاشگری شده است و ما جامعه آرامی نداریم. اما قرار نیست که در فوتبال به جای لذت بردن از فوتبال آن را تبدیل به میدان جنگ کنیم. این داور خانواده، همسر، فرزند و پدر و مادر دارد. چرا باید اینگونه مضروب شود. 

* مدارک مربیان از نظر اخلاق و اجتماعی مورد بازنگری قرار گیرد

به نظر من کمیته مربیان باید مدارک مربیان را در زمینه‌های مختلف از نظر اخلاقی و اجتماعی هم مورد بازبینی قرار بدهد. تمام افرادی که در فوتبال می‌خواهند کار کنند باید این موارد را بگذرانند؛ مگر می‌شود که مربی به داور حمله‌ور شود؟!

* پروین و پورحیدری هیچ‌وقت به داوران بی‌احترامی نکرده‌اند

من سال‌ها در فوتبال داوری کرده‌ام. برای مربیان بزرگی از جمله خدابیامرز منصورخان پورحیدری و علی پروین سوت زده‌ام. این دو بزرگوار هیچ‌گاه به داور بی‌احترامی نمی‌کردند و حتی به داور اعتراض شدیدی هم انجام نمی‌دادند. علی پروین وقتی عصبی می‌شود پاهایش را روی نیمکت تکان می‌داد و منصور پورحیدری از عصبانیت با سبیلش بازی می‌کرد. این مربیان بزرگوار بعد از بازی شاید در مصاحبه‌ خود به داوری معترض می‌شدند اما هیچ وقت در کنار زمین رفتار زشت و زننده‌ای از آنان ندیدیم.

* شورای انقلاب فرهنگی ورود کند

جامعه عصبی و پرخاشگر است. وضع رانندگی و موتورسواری مردم را در خیابان‌ها می‌بینیم. کسی که یک بوق می‌زند گاهی باعث دعوا و نزاع می‌شود. جامعه آرامش ندارد. شاید شورای انقلاب فرهنگی سالی یکبار جلسه بگذارد بهتر است ماهی یکبار جلسه بگذارد. 

* انصاریان بعد از اخراجش من را در آغوش گرفت

در گذشته فوتبال زیبا بود نه اینکه بخواهیم در دقیقه هفت با  اعتراض و جنجال یک بازی را نیمه‌تمام بگذاریم. هواداران زیادی برای دیدن بازی خیبر و داماشیان به ورزشگاه آمدند چرا باید در دقیقه هفت مسابقه چنین اتفاقاتی رخ بدهد. فوتبال در دهه شصت، هفتاد و حتی هشتاد زیبا بود و مردم از آن لذت می‌بردند. مرام و معرفت در آن جریان داشت. نه اینکه بخواهند با داور اینچنین رفتارهایی کنند. حتی گاهی وقتی من برای استقلال و پرسپولیس سوت می‌زدم و آنها برنده نمی‌شدند هواداران آنها من را سوار خودرو می‌کردند و تا مسیری من را می‌بردند و برایم درددل می‌کردند. یک زمانی من برای سپاهان در یک بازی سوت زدم که این تیم برنده نشد. آرمناک، پطروسیان دروازه‌بان ارمنی سپاهان به سمت من آمد و گفت ما خوب بازی نکردیم و نبردیم داوری شما اشکالی نداشت. یا در سال ۷۸ علی انصاریان را در بازی پرسپولیس و سپاهان در دقیقه ۴۱ اخراج کردم او با من دست داد. در مسابقه پرسپولیس پاس هم وقتی در دقیقه ۴۱ حمید استیلی را با دادن کارت زرد دوم اخراج کردم هیچ اعتراضی نکرد و آرام از زمین بیرون رفت و سال‌ها است که درباره آن اخراج با استیلی صحبت می‌کنم همیشه به من می‌گوید کارت زرد اول را نباید به من می‌دادید. در بازی استقلال رشت و  استقلال تهران محمود فکری و ستار همدانی را اخراج کردم اما اکنون آنها بهترین دوستان من در فوتبال هستند.

*چرا دیگر فوتبال زیبایی‌های گذشته را ندارد؟

مربیان ما همگی مربیان خوب و بادانشی هستند و کارهای تاکتیکی هم بلدند اما بیایند بگویند چرا فوتبال در سه دهه قبل قشنگ‌تر و زیباتر بود و اکنون دیگر از فوتبال لذت نمی‌بریم. چنگیز بازیکن استقلال در نیم متر جا سه نفر را دریبل می‌زد. ناصر محمدخانی وقتی استارت می‌زد ۵ نفر دنبال او می‌دویدند در این فوتبال بازیکنانی مثل اکبر افتخاری داشتیم. همه از فوتبال لذت می‌بردیم اما اکنون چنین شرایطی مهیا نیست. تیم ها متأسفانه گاهی نمی‌توانند سه پاس رو به جلو بدهند یا بازیکن دریبل‌زن در فوتبال‌مان کم داریم.

* به نظارت داوری هم نمی‌روم

۲-۳ سال است که من حتی برای نظارت داوری به ورزشگاه نمی‌روم چون دیگر از فوتبال لذت نمی‌برم. فوتبالی که از دقیقه یک آن به داور اعتراض می‌شود ان هم به خاطر یک اوت دستی لذت بردنی ندارد. در بازی استقلال و پرسپولیس ناظر ویژه بودم آن هم به خاطر اینکه کسی در تهران نبود اما فقط در آن بازی حرص خوردم چون به جای فوتبال فقط اعتراض دیدیم.

* آن مشت‌ها به صورت من خورده است

وقتی رضا جوان در فوتبال استان تهران مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد یا میثم حیدری در خرم‌آباد مشت می‌خورد باید بگویم آن مشت ها به صورت من خسروی خورده است منی که بیش از ۴۲ سال است که در فوتبال حضور دارم. از ۱۰ سالگی به ورزشگاه امجدیه می‌رفتم. من برای خیلی از  تیم‌ها و خیلی از مربیان بزرگ داوری کرده‌ام. رفتار ناصر حجازی را در کنار زمین می‌دیدم لذت می‌بردم. ادب بیژن ذوالفقارنسب در کنار زمین آدم را سرحال می‌آورد. اما اکنون می‌بینیم که یک بازی در دقیقه هفت به خاطر حمله به داور نیمه‌تمام می‌ماند. ما VAR را به فوتبال‌مان آورده‌ایم. سه تیم هم در لیگ قهرمانان آسیا بازی می‌کنند. این اتفاقات نظیر حمله به داور فقط برای فوتبال ما تبلیغات منفی در عرصه بین‌الملل خواهد داشت و به ضرر فوتبال‌مان می‌شود. سال ۷۷ من برای اولین‌بار بازی استقلال و ابومسلم را قضاوت کردم، استقلال دو بر یک شکست خورد، ناصرخان حجازی فقط گفت چرا آن خطا گرفته نشد هیچ اعتراضی به داور نکرد. من یکبار از لوکا بوناچیچ مربی کروات عذرخواهی کردم گفتم ببخشید که مرتکب اشتباهی شدم که او گفت بازیکنان من به اندازه این خلیج فارس در میدان اشتباه می‌کنند. من امروز نه به عنوان عضو کمیته داوران بلکه به عنوان یک عضو کمیته داوری و یک از پیشکسوتان جامعه داوری این صحبت‌ها را مطرح کردم.

 

 

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 12 =